programma's

2 Programmaverantwoording

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

Belangrijkste begrotingsafwijkingen

0.5 Treasury (nadeel lasten € 132.000, voordeel baten € 217.000)

Rente grondexploitaties (voordeel lasten € 53.000)
Aan grondexploitaties mag alleen rente worden toegerekend gebaseerd op de werkelijk te betalen rente over het vreemd vermogen. Op basis van nacalculatie wordt het bij de begroting (voor)gecalculeerde rentepercentage van 1,0% bijgesteld naar 1,22%. Dit heeft een voordelig effect op het renteresultaat van € 53.000.

Rente SVN (voordeel baten € 39.000)
De Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVN) verstrekt leningen om het volkshuisvestingsbeleid te bevorderen en voert ook de verordening Duurzaamheidslening en duurzaamheidsfonds uit voor de gemeente Aalsmeer. In 2018 is voor rente minus de beheerkosten per saldo een bedrag van € 39.000 ontvangen.

Bespaarde rente (nadeel lasten € 174.000, voordeel baten € 174.000)
In de nota Reserves & voorzieningen is opgenomen dat bespaarde rente wordt berekend over de eigen financieringsmiddelen (reserves en voorzieningen). In de begroting is verzuimd deze bespaarde rente over de voorzieningen en de reserves kapitaallasten op te nemen. Doordat deze in de werkelijkheid wel is verwerkt, leidt dit enerzijds tot een voordeel in de lasten en anderzijds tot een nadeel in de baten van € 174.000.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 11.000, voordeel baten € 4.000)
Deze afwijkingen worden niet afzonderlijk toegelicht.

0.61 OZB woningen (voordeel lasten € 31.000, voordeel baten € 21.000)

Kosten dwanginvordering (voordeel lasten € 20.000)
Door een verhoogde eigen inzet op dwanginvordering zijn de kosten voor het externe deurwaarderskantoor lager dan begroot. Op dit moment is de verwachting dat de lagere kosten voor het deurwaarderskantoor incidenteel van aard zijn.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 11.000, voordeel baten € 21.000)
Deze afwijkingen worden niet afzonderlijk toegelicht.

0.62 OZB niet-woningen (voordeel baten € 134.000)
OZB niet woningen (voordeel baten € 134.000)
Bij niet-woningen wordt naast een aanslag OZB voor de eigenaar ook een aanslag OZB voor het gebruik opgelegd. Medio 2018 heeft er een leegstandscontrole plaats gevonden. Hierdoor konden meer aanslagen  gebruik van niet-woningen opgelegd worden dan was geraamd. Dit leidt voor 2018 tot een meeropbrengst.

0.7 Algemene uitkering (nadeel baten € 122.000)

COA gelden (nadeel baten € 65.000)
Met ingang van de gewijzigde Wet inburgering ontvangen de gemeenten de vergoeding voor inburgeringstrajecten niet langer via een specifieke uitkering, maar via een decentralisatie-uitkering binnen het gemeentefonds. Dit betekent een verschuiving van programma 1 sociaal domein naar Algemene dekkingsmiddelen. Conform het akkoord Rijk/VNG blijft het gaan om een vast bedrag per werkelijk aantal gerealiseerde trajecten. Voor Aalsmeer gaat het om een uitkering van € 65.000.

Jaarlijks wordt beoordeeld of de taakstelling voor gehuisveste statushouders 16+ wordt gerealiseerd. Voor 2018 is sprake van een taakstelling van 44 statushouders en dit wordt nagenoeg gerealiseerd. De uitbetaling/vergoeding van in 2018 gehuisveste statushouders door het Rijk vindt achteraf plaats via de meicirculaire 2019. De uitkering is niet alleen afhankelijk van de realisatie van de taakstelling statushouders. Tevens is belangrijk welk percentage hiervan valt onder de categorie waarvoor een vergoeding wordt verstrekt via deze decentralisatieregeling. Op basis van de huidige gegevens wordt een afrekening verwacht van € 50.000.

Deze afrekening 2018 wordt verwerkt als inkomst in 2019 via de besluitvorming over de meicirculaire 2019. Daarmee wordt dit bedrag niet als vordering opgenomen in de jaarrekening 2018 maar volgt de verantwoording van de algemene uitkering op dit punt het betalingsritme van het Rijk.

Verrekening oude jaren (nadeel baten € 50.000)
In 2018 is een verrekening oude jaren (2016-2017) verwerkt van € 50.000 (voordeel 2017 € 57.000 en nadeel 2016 € 7.000). Het betreft een bijstelling van de inkomstenmaatstaf OZB.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel baten € 7.000)
Deze afwijkingen worden niet afzonderlijk toegelicht.

0.8 Overige baten en lasten (voordeel lasten € 80.000, voordeel baten € 19.000)

Onvoorzien (voordeel lasten € 31.000)
De post voor onvoorziene uitgaven is in 2018 niet benut.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 49.000, voordeel baten € 19.000)
Deze afwijkingen bestaan uit diverse kleinere posten waaronder vrijval van de voorziening voormalig personeel onderwijs en onbenutte stelposten algemene uitkering taakmutaties en nieuw beleid en taakstellingen.

De voorziening voormalig personeel is ingesteld voor (boven)wettelijke wachtgeldverplichtingen die zijn ontstaan na het besluit tot het beëindigen van de subsidie MRT. Evenals voorgaande jaren heeft er in 2018 geen onttrekking aan de voorziening plaatsgevonden. Dit betekent een vrijval van € 14.000.
Binnen de algemene uitkering zijn de middelen van diverse taakmutaties voor het sociaal domein gereserveerd op algemene dekkingsmiddelen. In 2018 is voor de betreffende onderdelen geen beleid ontwikkeld waardoor een voordeel van € 27.000 ontstaat. Daarnaast is een stelpost nieuw beleid en taakstellingen ad € 10.000 onbenut.

0.9 Vennootschapsbelasting (nadeel lasten € 43.000)
De ontwikkelingen rondom de vennootschapsbelastingplicht voor afvalopbrengsten en reclame-inkomsten zijn aanleiding om het ingenomen standpunt van 2017 (geen VPB-plicht) bij te stellen. In de programmarekening 2018 is rekening gehouden met een VPB plicht voor de jaren 2016, 2017 en 2018 van in totaal € 42.500. Wij verwijzen naar de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing  voor een uitgebreide toelichting.

ga terug